Uwaga na "BEZPŁATNE BADANIA MEDYCZNE"
Opublikowano 04 listopada 2021

Do skrzynek mieszkańców Wałbrzych i gmin Powiatu Wałbrzyskiego trafiają ulotki informujące o „bezpłatnym” bezpiecznym i bezinwazyjnym badaniu diagnostycznym.

Jak czytamy w ulotce (patrz ramka obok), skan wykonywany jest pod katem układu krążenia, systemu trawiennego, choroby reumatycznej czy też poziomu witamin, minerałów i metali ciężkich w organizmie.  Dodatkowo też  badanie pulsoksymetrem – saturacja i puls.  Najpierw jednak trzeba się zarejestrować na takie spotkanie.

Na samym dole ulotki, niestety  bardzo drobnym drukiem, zamieszczona jest informacja, że w trakcie oczekiwania na wynik, ok. 1,5 godz., odbędzie się część wykładowa i handlowa. Może się okazać, że rzeczywistym celem spotkania jest przede wszystkim sprzedaż drogich produktów i usług, często za zawyżone, wielotysięczne kwoty.

Apelujemy  więc do mieszkańców,  aby nie korzystali  z podobnych zaproszeń, jak też przestrzegły przed tym  swoich bliskich, zwłaszcza osoby starsze. Stan ich zdrowia może być wykorzystany w akcji sprzedażowej (skutkującej dużymi stratami materialnymi), jak też narażony na uszczerbek ze względu na aktualną sytuacje pandemiczną.

Jak wyjaśnia Pani Anna Juszczyszyn-Sroka – do rzeczników konsumentów w całym kraju oraz  Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów  corocznie wpływają skargi na nieuczciwe praktyki podczas pokazów  handlowych organizowanych w hotelowych restauracjach, salach konferencyjnych, domach kultury. Mimo prowadzonych  licznych akcji edukacyjno-informacyjnych dla konsumentów i podmiotów wynajmujących sale na tego typu pokazy oraz licznych postępowań w stosunku do nieuczciwych przedsiębiorców, potrzebne są zmiany systemowe, które wyeliminują znaczną część nieprawidłowości i ochronią konsumentów. Stosowne regulacje prawne zostały już  przygotowane. Do czasu ich uchwalenia sami musimy jednak zadbać o swoje bezpieczeństwo. Działalność nieuczciwych przedsiębiorców staje się bowiem coraz bardziej agresywna. Dlatego też przypominam, jak zadbać o swoje interesy.

  • Uważaj na pułapki w zaproszeniach. Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład. Pamiętaj, że oferowane „prezenty” przeważnie nie są za darmo. Zapytaj o kwalifikacje osób przeprowadzających badania i upoważnienie firmy, którą reprezentują.
  • Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający przekonać Cię do zakupu produktu.
  • Nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji. Masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji.
  • Uważaj przy płatnościach. Dokładnie przeczytaj umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem”. Sprawdź, czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów umowy ratalnej. Nie płać gotówka, gdyż możesz mieć trudności w odzyskaniu pieniędzy.
  • Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
  • Domagaj się dokumentów. Sprzedawca musi ci dać 1 egzemplarz umowy, wszelkie załączniki do niej, regulaminy promocji.
  • Możesz odstąpić od umowy. Masz na to 14 dni od otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca cię o tym nie poinformował, termin wydłuża się do 12 miesięcy. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, musisz w ciągu 14 dni na własny koszt odesłać produkt.
  • Wadliwy produkt możesz reklamować. Możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Sprzedawca odpowiada w ramach rękojmi za wady, które wystąpiły ciągu 2 lat od wydania towaru.
  • W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.

Mieszkańcom Wałbrzycha i gmin Powiatu Wałbrzyskiego pomocy w dochodzeniu indywidualnych roszczeń udziela POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW urzędujący w Starostwie Powiatowym w Wałbrzychu przy ul. Wyzwolenia 24 pok. 26, tel. 74 846 05 22
e-mail. rzecznik.konsumenta@powiatwalbrzyski.pl

Zgłoszenia w zakresie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów można kierować do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
e-mail: uokik@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania