Deklaracja dostępności

Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu reprezentowane przez Starostę Wałbrzyskiego, z siedzibą Aleja Wyzwolenia 20-24, 58-300 Wałbrzych, tel.: (+48)748460700, adres poczty e-mail: sekretariat@powiatwalbrzyski.pl adres strony podmiotowej https://www.powiatwalbrzyski.pl/ zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://powiatwalbrzyski.pl/

Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej

Data publikacji strony internetowej: 2021-02-01

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2020-10-26

Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-10-26

Oświadczenie zaktualizowano dnia: 2024-28-10

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny. Test - European Internet Inclusion Initiative

https://validator.utilitia.pl z których wynika, że strona internetowa https://powiatwalbrzyski.pl/ nie spełnia w pełni wymagań ww. ustawy.

Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej. Wynik testu 7.5/10

  1. dokumenty tekstowe mogą nie zawierać tagów oraz zawierać nieopisane elementy graficzne,
  2. serwis może zawierć dokumenty PDF, które powstały w wyniku skanowania obrazów,
  3. tabele osadzone w treści dokumentu mogą nie posiadać nagłówków oraz opisów kolumn i wierszy,
  4. elementy osadzone pochodzące od zewnętrznych dostawców, wyłączone są z obowiązku zapewniania dostępności,
  5. możemy napotkać ogłoszenia w formacie jpg,
  6. pliki PDF, DOC, DOCX, XLS itp., redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie,
  7. nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR,
  8. niewidoczne zmiany wielkości czcionki oraz kontrastu za pomocą standardowych elementów wyboru (przyciski) przy wyświetlaniu zawartości bez elementów graficznych,
  9. link do serwisu zewnętrznego otwiera się w tym samym oknie,
  10. załączniki nie posiadają informacji na temat wielkości i formatu pliku,
  11. pewne grafiki nie zawierają tekstów alternatywnych,
  12. brak na stronie komunikatów audiowizualnych,

Skróty klawiszowe

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki. Dostępna jest wersja dla osób słabowidzących, która umożliwia:

  1. powiększenie, pomniejszenie liter,
  2. strona posiada możliwość uruchomienia podwyższonego kontrastu, wersję kontrastową, uruchamianą przyciskiem w górnej części strony w menu dostępności,
  3. występują podświetlane linki,
  4. występują interlinie,
  5. możliwość ukrycia obrazów, zatrzymania animacji,
  6. mapa strony znajduje się w górnej centralnej części serwisu,
  7. menu dostępności znajduje się w lewej części serwisu oraz w centralnej części,
  8. menu strony umieszczone zostało po lewej stronie i w centralnej części serwisu.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest powołany koordynator ds. dostępności Pan Tomasz Więckowski, adres poczty e‑mail: dostepnosc@powiatwalbrzyski.pl  Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu (+48)693 337 954, tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności lub skargi na brak dostępności.

Każdy ma prawo:

  1. zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  2. zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
  3. wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.

Żądanie musi zawierać dane kontaktowe osoby zgłaszającej, wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie, wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej. Wzór wniosku lub skargi można pobrać ze strony jednostki https://bip.powiatwalbrzyski.pl w zakładce Dostępność.

Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.

Informacje na temat procedury odwoławczej

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Na niedotrzymanie terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres: Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu, Aleja Wyzwolenia 20-24, 58-300 Wałbrzych, tel.: (+48)748460700, e‑mail: sekretariat@powiatwalbrzyski.pl

Dostępność architektoniczna

Opis dostępności wejścia do budynku i przechodzenia przez obszary kontroli.

Budynek Starostwa Powiatowego w Wałbrzychu posiada bariery architektoniczne utrudniające poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Wejście główne do budynku zlokalizowane jest od Aleja Wyzwolenia numer 20, 58-300 Wałbrzych. Wejście główne jest częściowo dostępne dla osób niepełnosprawnych ruchowo, występują bariery architektoniczne w postaci schodów. Przed wejściem znajduje się podjazd dla wózków oraz poręcze rurowe obustronne. Występuje obszar kontroli w postaci portierni i ochrony. Dla osób niepełnosprawnych Starostwo zapewnia dostępność alternatywną. Przed wejściem głównym znajduje się dzwonek do celu przywołania pracownika Starostwa Powiatowego, który udziela wszelkiej pomocy osobie niepełnosprawnej. W celu wcześniejszego przygotowania wizyty w Starostwa Powiatowego w Wałbrzychu  uprzejmie prosimy o skontaktowanie się z pracownikiem tut. urzędu pod numerem telefonu +48 748460700 bądź za pomocą poczty elektronicznej pod adresem: sekretariat@powiatwalbrzyski.pl lub bezpośrednio z wyznaczonym koordynatorem dostępności. Drzwi wejścia głównego są szerokie i umożliwiają swobodne wejście do budynku, istnieje możliwość otwarcia drugiego skrzydła drzwi wejściowych. Do wewnątrz budynku Starostw prowadza jeszcze wejścia: od strony Aleja Wyzwolenia numer 22, wejście to nie jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

Opis dostępności korytarzy, schodów i wind

Drzwi wewnętrzne mają standardową szerokość futryny ok. 90-100 cm. szerokości z częściową możliwością otwarcia drugiego skrzydła, klamki umieszczone są na standardowej wysokości ok. 113 cm wysokości od posadzki, kształt klamki tradycyjny – podłużny ukierunkowany w lewą stronę, brak kontrastu klamki, brak informacji głosowej. Drzwi są oznaczone cyframi arabskimi, cyfry nie są wypukłe. Do Wydziału Komunikacji zlokalizowanego na parterze budynku prowadzi pochylnia umożliwiająca podjazd na wózkach.

Główne schody wejściowe, wewnątrz budynku, zostały wyposażone w poręcz z pochwytem rurowym. W budynku jest dostępna winda osobowa umożliwiająca wjazd do pomieszczeń na kolejnych piętrach.

Pomieszczenie biura obsługi klienta, zlokalizowane na parterze zostało wyposażone w system informacji głosowych oraz pętli indukcyjnej. Na parterze budynku występuje toaleta dla osób niepełnosprawnych.

Na parterze znajduje się wykaz informacji w zakresie poruszania się po budynku oraz informacja o strukturze urzędu. Wykaz informacji o urzędzie dostępny jest w alfabecie Braille’a.

Informacje o miejscu i sposobie korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych.

Przed budynkiem jest wyznaczone miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Bezpośrednio w sąsiedztwie Starostwa dostępny jest parking z wydzielonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych.

Informację o wejściach alternatywnych do pomieszczeń starostwa.

Do budynku starostwa można się dostać za pomocą wejść ewakuacyjnych od strony parkingu dla pracowników, wejścia te nie są dostosowane dla osób niepełnosprawnych ruchowo.

Informacja o prawie wstępu z psem asystującym

Istnieje możliwość wstępu do wszystkich pomieszczeń jednostki z psem asystującym bądź psem przewodnikiem.

Informacje o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego na miejscu lub online

Osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy przy pomocy tzw. asystenta. Asystentem może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną.

Zadaniem asystenta jest pomoc w załatwieniu spraw. Z pomocy asystenta osoba uprawniona nie może skorzystać w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej. Urząd może zapewnić dostęp do świadczenia usług tłumacza języka migowego. W celu skorzystania z pośrednictwa tłumacza konieczne jest powiadomienie o takiej potrzebie, co najmniej 7 dni roboczych przed planowanym terminem wizyty w Urzędzie z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenie powinno zawierać następujące elementy: imię i nazwisko osoby uprawnionej, propozycję terminu, wskazanie metody komunikowania się, krótki opis sprawy do załatwienia w Urzędzie, adres kontaktu zwrotnego, na który zostanie przesłana informacja z potwierdzeniem spotkania. Zgłoszenia można dokonać w jednej ze wskazanych form: pisemnie, za pomocą faksu, e-maila, przy pomocy osoby trzeciej, ze wskazaniem metody komunikowania się na adres jednostki, bezpośrednio do wyznaczonego koordynatora do spraw dostępności.

Po dokonaniu zgłoszenia, uzgodniony zostanie ze zgłaszającym, dogodny termin realizacji świadczenia. Zgłoszenie składane przez osobę uprawnioną po rejestracji w sekretariacie, przekazywane jest do wyznaczonego koordynatora do spraw dostępności, który po uzgodnieniu terminu z osobom posługującą się językiem migowym, zawiadamia zgłaszającego o terminie i sposobie załatwienia sprawy. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia we wskazanym lub uzgodnionym z uprawnionym terminie, zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wskazując możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazując na inną formę realizacji pomocy.

Informacje dodatkowe

Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu nie oferuje osobnych aplikacji mobilnych.

Ze względu na zabytkowy charakter siedziby i opiekę konserwatora zabytków wiele kwestii dostosowawczych, ingerujących w strukturę budynku, nie jest możliwych do zrealizowania.