Powiatowy program - Czyste powietrze - STOP SMOG
Opublikowano 04 marca 2021
Na wniosek radego Kamila Orpla, Starosta Wałbrzyski Krzysztof Kwiatkowski powołał zespół do spraw opracowania "Powiatowego programu wsparcia gmin powiatu wałbrzyskiego w aplikowaniu o środki z rządowego programu - Czyste powietrze STOP SMOG".
W skład zespołu weszli przedstawiciele Rady Powiatu Wałbrzyskiego, Zarządu oraz pracownicy Starostwa Powiatowego.
Od 1 stycznia 2021 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przejęli od Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii zadania związane z wdrażaniem programu STOP SMOG. Tym samym NFOŚiGW będzie kontynuował współpracę z gminami na mocy dotychczas zawartych Porozumień o współfinansowanie realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów.
Już w marcu br. NFOŚiGW poinformuje o dacie rozpoczęcia kolejnego naboru oraz nowych warunkach udziału w programie STOP SMOG
Dla Gmin – Program STOP SMOG – wsparcie dla domów jednorodzinnych osób ubogich energetycznie
Program wspiera wymianę bądź likwidację źródeł ciepła i termomodernizację w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych osób ubogich energetycznie. Jest on realizowany przez gminy, jednak stroną porozumienia w imieniu gmin może być także powiat, związek międzygminny lub związek metropolitalny w województwie śląskim
Grupa docelowa
Program przeznaczony jest dla osób ubogich energetycznie, którzy są właścicielami lub współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz gmin realizujących przedsięwzięcia niskoemisyjne w budynkach jednorodzinnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. Gmina w ramach zaplanowanego przedsięwzięcia może ująć te dwie grupy budynków.
Zakres Programu
Realizacja przedsięwzięć w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych polegający na:
- wymianie lub likwidacji wysokoemisyjnych źródeł ciepła na niskoemisyjne
- termomodernizacji
- podłączeń do sieci ciepłowniczej lub gazowej
- zapewnieniu budynkom dostępu do energii z instalacji OZE
- zmniejszeniu zapotrzebowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych na energię dostarczaną na potrzeby ich ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej
Okres realizacji przedsięwzięcia :
-do 3 lat od daty zawarcia porozumienia, w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie nie większej niż 2 % łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy
– do 4 lat od daty zawarcia porozumienia, w przypadku realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w liczbie większej niż 2 % łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy
Forma wsparcia: dotacja
Wnioskodawca: gmina, związek międzygminny, powiat, związek metropolitalny w województwie śląskim
Wysokość dofinansowania:
-dla gmin do 100 tys. mieszkańców do 70% współfinansowania,
-dla gmin powyżej 100 tys. mieszkańców poniżej 70 % współfinansowania,
– średni koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach – w jednym lokalu, nie może przekroczyć 53 000 zł.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2020 r. poz. 22, 284, 412 i 2127)
Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 28 grudnia w sprawie wzoru wniosku o zawarcie umowy o realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego (Dz.U z 2020 r. poz. 2440)
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru oświadczenia o środkach własnych i zasobach majątkowych osoby składającej wniosek o zawarcie umowy o realizacje przedsięwzięcia niskoemisyjnego ( Dz. U. z 2020 r. poz. 2447)