Komunikat Rzecznik Praw Konsumenta
Opublikowano 16 listopada 2020

Epidemia koronawirusa to trudny czas dla wszystkich. Wiele branż przeżywa kryzys, wielu przedsiębiorców nie wie jak się odnaleźć w obliczu wprowadzanych ograniczeń.
Niektórzy z nich, niestety, wykorzystując niepokój społeczny wynikający z aktualnych zagrożeń oraz obaw ludzi o własne zdrowie i życie, próbuje szybko zarobić stosując nie zawsze uczciwe i etyczne metody sprzedaży.
Ofiarami ich najczęściej stają się osoby starsze.
Z sygnałów jakie docierają do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Wałbrzychu wynika, że aktywność przedstawicieli handlowych z pokazów organizowanych dotąd w hotelowych restauracjach i salach konferencyjnych z powodu ich zamknięcia, przeniosła się aktualnie do mieszkań konsumentów. Wizyta przedstawiciela sprzedawcy jest wprawdzie uzgadniana przez telemarketera, ale praktycznie czeka on już przed drzwiami konsumenta. Przedmiotem oferty są teraz przede wszystkim urządzenia mające rzekomo chronić przed zakażeniem i chorobą (generatory ozonu, urządzenia do pomiaru saturacji krwi, puszki z tlenem itp.). Wcześniej były to tytanowe garnki, materace, sprzęt rehabilitacyjny, pakiety komercyjnych usług medycznych.
Konsumenci są często wprowadzani w błąd co do wyjątkowej atrakcyjności oferty połączonej z praktycznymi gratisami (w rzeczywistości cena jest stanowczo za wysoka) a także co do braku możliwości rezygnacji z zakupionego produktu.
Nie otrzymują wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy z adresem sprzedawcy, co im utrudnia skuteczne skorzystanie z przysługujących uprawnień.
W przypadku wątpliwości lub problemów zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220 lub 22 290 89 16, napisz maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl, a w razie trudności w rozwiązaniu
i rozliczeniu umowy skontaktują się z rzecznikiem konsumentów w swoim mieście lub powiecie.
Mieszkańcom Wałbrzycha i gmin Powiatu Wałbrzyskiego pomoc w zakresie dochodzenia indywidualnych roszczeń świadczy Powiatowy Rzecznik Konsumentów urzędujący w Starostwie Powiatowym w Wałbrzychu przy al. Wyzwolenia 24 pok.26
Tel. 74 846 05 22
e-mail. rzecznik.konsumenta@powiatwalbrzyski.pl

Zgłoszenia w zakresie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów można kierować do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na e-mail: uokik@uokik.gov.pl.

Zgłoszenia należy kierować na adres monitorin@uokik.gov.pl lub pod nr tel. 801 440 220, 22 290 89 16.

Na stronie uokik.gov.pl/koronawirus dostępne są też porady według kategorii tematycznych.